Thursday, 8 November 2012

At Least I Speak Out

hari ni saya tak makan nasi pun...berbaloi mungkin sebab saya sudah memberitahu apa yang saya rasa..esok mungkin saya akan diserang gastrik,tapi tak pe wahai perut esok saya akan makan.sekarang sudah lewat malam,nak makan pun ape pula kata orang nanti

start from today I should live happily because I just have to wait. No need to struggle for someone. Live with true love Allah and the family around without worrying on what people say because I already put much effort on it before. It is not because my high taste. Alhamdulillah!alhamdulillah!alhamdulillah, i've been given everything by Allah ..job, salary, family and friends and many other things.

Thank you Allah

Monday, 17 September 2012

Mencari Buku Di Sibu

Assalamualaikum
Cuti hari minggu ditambah pula cuti satu malaysia
Sedikit kecewa apabila niat utk membeli karya Dr Robiah K. Hamzah tidak kesampaian. Puas mencari tapi tiada di Sibu...mahu beli online tapi kurang bijak menggunakan teknologi...harap bila balik semenanjung dapat cari dan membeli buku tersebut
InsyaAllah jika dimurahkan rezeki.

Rawatlah Hati Pujuklah Rasa

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh

Sedikit mutiara kata yang dikutip daripada lidah seorang hamba Allah pada hari ini

Wajah yang cantik itu bukan bertampal putih merah coklat
Wajah yang cantik itu terangkat apabila air mukanya air muka jernih,air muka ceria
Biar duitnya sedikit tetapi di wajahnya ada kemewahan
Biar gulanya sedikit tetapi manisnya ada dalam senyuman
Sebab itu daripada awal sudah dipesankan,
senyuman itu sedekah
Orang yang ceria , orang yang tenteram senang memberi
Orang yang sedih seperti berumah diperkuburan,orang yang melihat mendung seumur hidup spt memakai kaca mata kelabu melihat dunia ini terlalu sempit
Oleh itu,bangkitlah kekuatan bahawa kita tidak layak bersedih dan kitalah orang yang mampu mengubah diri untuk memilih untuk tidak bersedih.

- Dr Robiah K. Hamzah -

Sunday, 8 July 2012

FUN with PEKA FORM 4 ... relationship between pressure and density ..

  assalamualaikum wbt ...

It is an exciting moment when my students keep trying and trying to accomplish their mission to proof the hypothesis in the experiment.

On 4th July 2012, the experiment was handling as to investigate the relationship between the pressure and density of liquid besides exposing them with new apparatus called manometer and thistle funnel.

As the density of a liquid increase then the pressure of a liquid also increase.

The students have been provided 3 solutions which is alcohol solution, salt solution and distilled water. To begin with, which one of those has higher density ???

 They already know that the highest density is salt solution. However, between alcohol and distilled water which one has higher density? Why? Lots of answer came out  ... and most of them keep saying alcohol is denser.

Here’s the way to prove ..

Density is defined as mass per unit volume

So, i let them to measure the mass of both solutions and calculate the density...

so, which one...??
Water is denser than alcohol because the space between water molecules is less than the space between alcohol molecules. Hence, there is more matter per unit volume of water than per unit volume of alcohol. Since a unit volume of water contains more matter than an identical volume of alcohol, its density is greater.

At the beginning of the experiment, they quite frustrated as the yellow liquid in the manometer didn’t rise up...they setup again the apparatus and manage the rubber tube that connected the thistle funnel and the manometer in the other way... yesss!!!now it rise...

They were so happy, but then they got headache again as I keep saying "your result was wrong" ... READ THE METHOD AGAIN! STUDY CAREFULLY THE APPARATUS ARRAGEMENT I GAVE YOU!

 ...arghhh...they start to stress ... but they keep trying and trying ... we took the wrong ‘h’ ... oh no ... hahaha..

they began the reading and enjoy again ....




Sunday, 17 June 2012

4 perkara yg disembunyikan Allah

Pagi ini pak cik saya share kuliah subuh yang didengarnya pada pagi ini,

4 perkara yg disembunyikan Allah,

1. Keredhaan dalam ketaatan
Buatlah sebanyak banyak kebaikan kerana kita tak tahu kebaikan apa yang akan di beri keredhaan/rahmat oleh Allah untuk kita layak masuk syurga

2. Kemurkaan dalam kemaksiatan
Jauhilah semua kemaksiatan kerana kita tak tahu yang mana akan mendatangkan murka Allah yang amat besar

3. Makbul doa dalam mana-mana doa
Berdoalah sebanyak banyak kepada Allah sebab kita tak tahu doa mana akan dimakbulkan,  mungkin hanya pada doa makan

4. Wali Allah dalam kalangan orang awam
Berbuat baiklah kpd semua manusia kerana kita tak tahu siapa antara mereka yang dipilih dan diberi keistimewaan oleh Allah

Wednesday, 16 May 2012

sebaik baik PERHIASAN ...

kelembutan tutur kata, senyuman ikhlas di bibir dan sapaan-sapaan hangat yang terpuji ketika bersua merupakan hiasan-hiasan yang selalu dikenakan oleh orang-orang yang mulia. Sifat seorang mukmin yang mulia itu seakan seekor lebah, makan dari makanan yang baik, dan menghasilkan madu yang baik. Hinggapnya pada setangkai bunga, tidak pernah merosakkannya..Sesungguhnya Allah SWT menganugerahkan pada kelembutan sesuatu yang tidak Dia berikan kepada kekerasan..



Thursday, 3 May 2012

COTTON CHEESE CAKE ...


BAHAN:
Bahan A
250 g cream cheese
300 ml susu segar
50 g butter
Secubit garam
Satu sudu besar jus lemon

Bahan B
6 biji kuning telur
1 sudu teh esen vanila
100 g tepung naik sendiri (1 cawan) - diayak
< jika anda guna tepung gandum, ayak bersama 1/4 sudu besar serbuk penaik >
Sedikit esen vanilla

Bahan C
6 biji putih telur
125 g gula halus ( 3/5 cawan)
Secubit garam
1 sudu teh cream of tartar (optional)

CARA MEMBUAT:
             1 - Masak bahan A menggunakan teknik double boiler. Biarkan sejuk seketika.
    2 - Dalam bekas berasingan, pukul kuning telur hingga kembang. Masukkan bahan A tadi + esen vanilla dan pukul lagi. Masukkan tepung sedikit demi sedikit dan kacau lagi hingga sebati.
    3 - Dalam bekas berasingan, pukul putih telur sampai kembang ( Nampak buih2 putih pekat). Masukkan garam dan cream of tartar dan pukul lagi.
    4 - Masukkan gula satu sudu besar dan pukul lagi. Masukkan lagi gula satu sudu besar dan pukul lagi. Ulang langkah ini sehingga gula habis. Pukul putih telur sampai gula betul-betul larut dan tidak berketul apabila dirasa dengan jari. Pukul adunan sampai menjadi putih dan pekat sampai xmeleleh pun bila bekas diterbalikkan.
that egg white should be like this
    5 - Kaup balikkan bahan C dengan campuran kuning telur, tepung dan bahan A tadi. Kaup balik perlahan supaya kepekatan putih telur tidak rosak.
     6 - Bakar menggunakan teknik water bath selama satu jam. Suhu oven 170°C (20 minit) dan turunkan suhu kepada 140° C (40 minit). 
teknik water bath   
    Lapikkan kertas aluminium di atas kek sekiranya permukaan atas kek menjadi terlau cepat perang.
     7 - Cucuk toothpick ditengah kek untuk pastikan kek  masak. Kalau keluar bersih, maknanya dah masak.

aftermyredpen
tadaaa.... the cotton cheese cake is done ...cool right !!!

   it will be more nicer and cook fast if you can use this kind of pan (picture below) ...

Friday, 13 April 2012

KETENANGAN HATI DATANG DARIPADA ILMU YANG DITUNTUT, ILMU DATANG DARIPADA ALLAH S.W.T ... & SESUNGGUHNYA SEGALANYA DATANG DARIPADA ALLAH SWT KERANA MENGGERAKKAN HATI UNTUK MENCARI ILMU ...

Apabila kamu bersedih, ingatlah bahawa qadha dan qadar itu telah ditentukan oleh Allah SWT..

Wahai insan ciptaan Yang Maha Bijaksana ;

Selepas lapar pasti ada kenyang
Selepas haus pasti ada kepuasan
Selepas berjaga malam pasti akan ada tidur yang lena
Dan selepas sakit pasti datang kesembuhan

Setiap yang hilang akan ditemui
Setiap yang sesat akan datang petunjuk
Setiap kesusahan akan hadir kemudahan
Dan setiap kegelapan akan hadir terang benderang

Sampaikanlah khabar gembira pada malam hari
Bahawa sang Fajar pasti datang
Menghalaunya dari puncak-puncak gunung
Mengusirnya dari dasar-dasar lembah

Kepada kita yang dalam kesusahan
Ingatlah bantuan pasti datang
Secepat kilat sekerdipan mata

Kepada kita yang ditindas
Ingatlah, kelembutan dan dakapan hangat
Pasti akan segera tiba

Ketika kita melihat hamparan padang pasir
Memanjang tanpa batas
Ketahuilah, di sebalik kejauhan itu
Pasti adanya kebun merimbun hijau dedaunan

Ketika kita melihat tali terpilin kencang
Ketahuilah, tali itu pasti akan putus

Setiap tangisan akan berkesudahan dengan senyuman
Ketakutan akan berakhir dengan dengan rasa aman
Dan kegelisahan pasti akan lenyap dengan kedamaian

Janganlah sekali-kali merasa terhimpit sedikit pun
Kerana setiap keadaan pasti berubah

Walaupun begitu, yang ghaib terus tersembunyi
Dan Yang Maha Bijaksana tetap pada keadaan dan segala sifatNya
Sesungguhnya,
Sebaik-baik ibadat itu adalah menunggu kemudahan dengan sabar



~ La Tahzan~
*Dr. ‘Aidh Bin Abdullah Al-Qarni*

Monday, 2 April 2012

Berbuat Baik Menyejukkan Jiwa

Kebaikan itu sebaik namanya, keramahan itu seramah wujudnya, dan keikhlasan itu sesuci rupanya.

Wahai orang-orang yang merasa terancam dengan himpitan kesengsaraan, kecemasan dan kebimbangan hidup, kunjungilah taman-taman kebaikan,sibukkan dirimu dengan memberi,mengunjungi,membantu,menolong dan meringankan beban sesama manusia. Dengan itu, nescaya kamu akan mendapat kebahagian dari semua aspeknya;rasa,warna & hakikatnya.

*Perbuatan baik itu bak wewangian yang bukan sahaja mengembirakan hati pemakainya malah orang-orang sekelilingnya*

Sumber:La Tahzan:Dr 'Aidh b Abdullah al-qarni

Wednesday, 21 March 2012

Jangan Bersedih ...

Setiap kali kami menuliskan huruf-huruf suci tentang kemegahan-Mu, segenap jiwa turut bersenandung ‘Engkaulah yang Maha Mulia’ dan segala makna akan cair di depan kemuliaan-MU, oh Tuhanku.
Justeru, ya Allah, gantikanlah di tempat keresahan ini dengan kedamaian, di tempat kedukaan ini dengan kegembiraan dan di tempat ketakutan dengan keamanan.
Ya Allah, sejukkanlah gejolak hati ini dengan salji keyakinan dan padamkanlah bara di jiwa dengan air keimanan..
Oh Tuhan, jadikanlah mata yang tidak mahu lelap merasa mengantuk yang memberi ketenangan dan letakkanlah atas jiwa yang goncang ini kedamaian dan berilah balasan baginya dengan kejayaan yang sudah hampir.
Oh Tuhan halakanlah kebingungan pandangan hatiku kepada nur cahaya-Mu dan tindakan-tindakanku yang keliru kepada jalan-Mu yang lurus dan palingkanlah orang-orang yang menyimpang dari jalan-Mu kpd hidayah-Mu.
Ya Allah lenyapkanlah perasaan was-was dengan fajar cahaya kebenaran dan hapuskanlah jiwa yang rosak dengan falak kebenaran dan tolaklah tipu daya syaitan dengan tentera bantuan-Mu dalam keadaan terhina.
Ya Allah, lenyapkanlah dukacita kami, hilangkanlah kesedihan kami dan halaukanlah keresahan dari jiwa kami.
Kami berlindung kepada-Mu dari perasaan takut, kami bersandar dan berserah hanya kepada-Mu . kami tidak meminta kecuali kepada-Mu, kami tidak meminta tolong melainkan kepada-Mu. Engkaulah Pemelihara kami, sebaik-baik Pelindung dan Penolong.


Rujukan:
La Tahzan
Aidh bin Abdullah Al-qarni

Tuesday, 13 March 2012

Oki Setiana Dewi @ Kelantan ....

salam assalamualaikum...


“Pertama kali aku datang ke Kelantan, lantas aku jatuh cinta pada Tok Guru, seorang yang luar biasa, zuhud dan sentiasa merendah diri”
                                                                       
                                                                -Oki Setiana Dewi-




Pembacaan lanjut di http://demitinta.blogspot.com/


Friday, 2 March 2012

when i wake up & wanna eat something very satisfying my heart

::: assalamualaikum & salam sejahtera :::
<3 flash back on sunday 26 feb 2012... :*_*: seminggu sebelumny tgk martha bakes at NTV7 .... tiba2 bangun hari ni teringin nk mkn blueberry muffin yang martha buat...duk termenung lepas solat subuh..lalu menghilangkan keinginan 2 dgn tidur...hehehe...bgn pukul 8...aduhai kempunan lg..terus masuk dapur tgk stok brg y ade .... bantai aje...blueberry xde so replace with strawberry chip...lets see how its look ok! :::

 ::: worth it for the first time bake it :::


Strawberry chip muffin with brown sugar crumb
untuk buat serdak (crumbs)untuk diletakkan atas muffin:
1 1/4 cawan tepung gandum biasa
1/2 cawan padat gula perang
3/4 sudu teh serbuk kayu manis
1/2 cawan mentega dicairkan dan disejukkan
*semua bahan-bahan ni dicampur dan digaul sampai jadi crumbs (rupany mcm kelapa parut yang kering y selalu kita goreng tu)....kemudian ketepikan dahulu.

untuk bahan muffin:

3 cawan + 2 sudu besar tepung naik sendiri
6 camca besar mentega dilembutkan
1 1/4 cawan gula halus
1 besar telur + 2 kuning telur
1 sudu teh ekstrak vanila tulen
1 cawan susu
100 g strawberry chip
Gula halus dan dan chocolate rice untuk topping (optional)

cara membuat muffin:
1. Panaskan oven kepada 375 F.(oven saya: 200 C). letak pelapik kertas standard 12-cawan acuan muffin.
2. Ayak bersama tepung naik sendiri ke dalam mangkuk.
3. Dengan pembancuh elektrik pada kelajuan sederhana, pukul mentega dan gula hingga kembang.
4.Tambah telur dan vanila; pukul lg sehingga sebati.
5. Kurangkan kelajuan rendah;masukkan tepung dan susu berselang seli, bermula dan berakhir dengan tepung.
6. Masukkan strawberi chip dan kaup balikkan perlahan-lahan. Jgn terlebih kacau nnt adunan sedikit keras pulak.
7. Masukkan adunan ke dalam cawan muffin. taburkan crumbs td, gula halus dan choc rice sbg topping.
8. Sebelum muffin dimasukkan saya turunkan suhu kepada 160 C. Bakar sehingga warna keemasan di atasnya.






***... Happy trying ...***



Tuesday, 28 February 2012

berinteraksi dengan pencatit blog yang baru sy kenal

orangny selembut soflan
sewangi downy attraction
senyumnya semurah daia
katanya setahan comfort ultra baru 

selamat berkenalan
nice to meet you
n plisssssssssss dont take serious on my words ...
hanya gurauan di waktu petang 
sebelum merehatkan minda 
sementara masih ada sedikit waktu 
sebelum tibanya waktu asar


Monday, 27 February 2012

PERKHEMAHAN KOKURIKULUM KRS & NGO PERINGKAT BAH. KAPIT

minggu lepah amb0 menjadi guru pengiring iring pelajar SMK Kapit ambik bahagian dale perkhemahan ko peringkat bahagian kapit yang diadakan di SMK Selirik.....byk jgk la sekoloh lain ambik bahagie...
hari pertame, xdok seronok sgt, ado la hok gere ko penguruse dio...mcm xprepare jah..aduhhh...kucar kacir..tp buleh dikawal lg la...mintk2 lepah ni sek2 dio wat post-mortem la scan balik mn hok kure....

AKTIVITI HARI PERTAMA (21 feb 2012)




Antara logo yang dilukis pelajar

selain lukis logo diorang jugok kene reka sorakan sbg trademark kump masing...

video
ambo pun xpehe bdk2 ni kato gap0...ikut bahasa dio kot....

video
yang ni ok la ckit....huhu

video
macam2 la bdk2 ni...

HARI KEDUA (22 FEB 2012)

mace2 aktiviti pangkalan....bdk2 sekolah seronok tp kite y mengiring ni ...aduhhh boring.tp xpelah asalkan bdk2 seronok...


HARI KETIGA (23 FEB 2012)

hari ketiga ni bes la...slot masakan ala rimba .... sama2 sungguh ngn student... urusetia hny wi seikat daun ubi, bunga kantan, 5 btg buluh, 3 ekor ayam, 1 ekor ikan sultan, bwg merah, bwg putih, dan garam...y lain2 cari sendiri sekeliling kaw khemah... api untuk msk hny buleh gun0 3 btg mancis je... terer sekoloh ktore guno 1 btg mancis jah tp ktore guno kertas...hahaha..jahat sungguh...kami adalah sekoloh plg awal hidupkn api.....


malam 2 plop ado persembahan kebudayaan dari pelajar dan guru...bes sgtttttttt...yelahh klu kebudayaan 2 gak meme sedak sokmo...hehhee

HARI KEEMPAT (24 FEB 2012)
hari ni ad0 majlis penangguhan tp ambo xg pasal jatuh moto plk ms nk g....kui3...sie molek...

 ~!@#$%  P/S  :::: hasil dari maklumat bdk2 ni...sekoloh ambo menang tempat kedua tabik hormat dan masakan ala rimba...meme sedap la bdk2 msk...ambo try ckit jah sedap la jgk...meme bdk2 ni ado bakat masok ... buleh make la ambo mugo bersih la sek dio buat 2 pun  sbb keno blebe sokmo ko ambo ni... CIKGU BEREHI BLEBE....kui3 ~!@#$%




Friday, 24 February 2012

saya jatuh motor depan rumah saya ...

:::: assalamualaikum ::::

3 hari berturut-turut ikut camping bersama pelajar
ulang alik ulang alik ngan motor setiap hari
tiba-tiba hari ini hari last jatuh motor la plk....
tetibe tgn cramp ...
da la depan rumah sendiri...
aduhhhhh...mn nk letak muke
sepandai-pandai rempit merempit akhirnya jatuh ke tanah juga
habis punah impian nk bergambar ngn student hari ni...

Sunday, 19 February 2012

when my STUDENTS really interest to learn.... (^_^)

it is saturday and they ask me for extra class...wow, that is the 1st time request ever from some1 call student since 2 years +++ i'm in this school...(proud a bit..huhu)
it is hard to understand chapter one force and motion...everything was new things for form 4 students in physics class...they could not imagine the situation...what CAN i do? what MUST i do? ... o0ooo....teaching form5 is better i think...huarghhhhh... the important things is HOW to attract them to PHYSICS???

they discuss the problems given themselves....will they succeed..

now they start to get headache....
TEACHER...HELP us...!!!




._|.<(+_+)>.|_.  !!!! THINK OUT OF BOX !!!! ._|.<(+_+)>.|_.

Sunday, 12 February 2012

SEKITAR SAMBUTAN MAULIDUR RASUL 12 RABIULAWAL 1433H


Dalam suatu riwayat, Rasulullah S.A.W telah bersabda bahawa, Malaikat Jibril, Mikhail, Israfil dan Izrail A.S, telah berkata kepadaku. 

Berkata Jibril A.S. : Wahai Rasulullah, barang siapa yang membaca selawat ke atasmu tiap-tiap hari sebanyak sepuluh kali, maka akan saya bimbing
tangannya dan akan saya bawa dia melintasi titian
seperti kilat menyambar. 

Berkata pula Mikail A.S. : Mereka yang berselawat ke atas kamu akan aku beri mereka itu minum dari telagamu.

Berkata pula Israfil A.S. : Mereka yang berselawat kepadamu akan aku sujud kepada Allah S.W.T dan aku tidak akan mengangkat kepalaku
sehingga Allah S.W.T mengampuni orang itu. 
Malaikat Izrail A.S pula berkata: Bagi mereka yang berselawat ke atasmu, akan aku cabut roh mereka itu dengan selembut-lembutnya 
seperti aku mencabut roh para nabi-nabi.



Demikianlah kelebihan berselawat. Sesiapa yang rajin berselawat, Jibril akan menjadi pemandunya di titian sirat, mikail pula akan memberinya minum 
di mahsyar dan izrail akan mencabut nyawa dengan lembut.

SAMBUTAN MAULIDUR RASUL pada tahun ini masih lg meriah seperti tahun-tahun sebelum...syukur alhamdulillah..
Saya boleh berbangga dengan diri saya di sini kerana berpeluang terlibat dalam aktiviti perarakan sebegini...meriah,mengeratkan silaturrahim sesama muslim di samping tujuan sebesar-besar tujuan iaitu mengejar pahala Allah dan syafaat Rasulullah dengan berselawat ke atasny...di kampung saya rasanya tidak pernah saya menyertai aktiviti sebegini.

Perarakan bermula pada jam 7.30 pagi berarak dari Dewan Suarah Kapit melalui jalan-jalan utama pekan Kapit. Rasa bangga sebagai seorang muslim dapat berselawat beramai-ramai sambil disaksikan oleh ramai non-muslim.

Semua umat Islam di Kapit tidak kira peringkat umur berkumpul untuk berarak sambil berselawat bersama-sama seawal jam 7.00 pagi.



perarakan berakhir kira-kira jam 9 pagi...
makanan percuma diagihkan selepas perarakan

SERONOK MENGEJAR PAHALA ALLAH...
semoga program seperti ini kekal hingga generasi akan datang.